Svar: Ikke lyst til varm aftensmad
21. februar 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Mor til 1-årig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter har en god appetit og indtil nu har spist rigtig godt og varieret, og egentlig er en pige, som nyder maden og måltiderne. At hun pludselig har mindre lyst til mad, tænker jeg nok handler om hendes alder og den udvikling hun går igennem.
De fleste børn vil naturligt, når de bliver omkring 1 år begynde at spise mere selektivt. Den naturlige lyst til at smage og putte i munden forsvinder, det er langt mere spændende at undersøge maden på anden vis, og det er også spændende at finde ud af, hvad det gør ved jer, når hun lukker munden og skubber tallerkenen væk:)
Og det er rigtig vigtigt at I prøver at tage det stille og roligt, ikke disker op med en masse nye retter i håb om at hun vil spise et eller andet, men holder fast i at det er dejlig mad I laver, og at hun naturligt kan spise det samme som I andre :)
Du har dog ret i at hun jo skal sikres mad og ikke gå sulten i seng, og derfor vil jeg anbefale, at I sammen med jeres mad servere et halvt stykke rugbrød med smør, makrel, torskerogn eller lignende. Noget af det, som I ved at hun er glad for. Der kan altså være lidt rugbrød og også lidt af jeres kartofler, frikadelle, pasta og andet - hvad I nu skal have at spise.
Når der er lidt rugbrød på tallerkenen, så kan hun gå igang med at spise dette, når maden serveres. Hun lærer på den måde, at det er spisetid, at sidde sammen med jer ved bordet og at man spiser sammen. Hun har således noget at gå igang med. Og stille og roligt vil hun så sandsynligvis smage på lidt af det andet, som også ligger på tallerkenen. I skal sørge for at det er hyggeligt og dejilgt at spise, så hendes lyst til at spise stadig bibeholdes, men prøve ikke at gøre det til enten eller - altså ikke enten hendes mad eller jeres mad, men derimod en kombination, et både og, så hun får mad at spise, men så hun også lærer at spise jeres mad.
En gang imellem skal i naturligvis også lave hendes yndlingsretter som lasagne og spaghetti bolognese - væk fra glasmaden, men i stedet den hjemmelavede og her kan I på samme måde prøve at blande de to ting, så hun stile og roligt kommer over på at spise jeres hjemmelavede mad og oplever at I spiser det samme:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske